-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40415 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا حضرت محمّد6 براي راز و نياز با خدا به غار حرا ميرفت؟

پيامبر گرامي اسلاماهل تهجّد و عبادت و خلوت بود، امّا اهل رهبانيّت و كنارهگيري از اجتماع و مردم نبود.

برگزيدن جايي خلوت، براي عبادت و تفكّر در آفاق و انفس، بسيار لازم است. خداوند متعال در قرآن كريم در توصيف اولواالالباب، چنين ميفرمايد: ...وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَـَوَ َتِ وَالاْ ?َرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـَذَا بَـَطِلاً;(آلعمران،191) ]همانها كه...ياد ميكنند و[ و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين ميانديشند ]و ميگويند:[ بارالها! اينها را بيهوده نيافريدهاي.

پيامبر اسلامنيز هر سال، ايّامي را در غار حرا، به عبادت و تفكر ميپرداختند. انتخاب غار ـ كه محل عبادت و سكونت ايشان در آن ايام بود ـ از روي حساب و دقت بود، زيرا اين غار، مكاني بودكه بعضي از اجداد ايشان ـ مانند جناب عبدالمطلب ـ در آن جا به عبادت و بندگي خداوند ميپرداختند; پس از اين جهت، دِيري براي عبادت محسوب ميشد. دوم آن كه، اين غار، از مكّه و مردم، به قدري دور نبود كه دست رسي به ايشان مشكل باشد، به گونهاي كه اين فاصله به مقداري بوده كه خانوادة ايشان، از جمله حضرت خديجهبراي آن حضرت غذا ميبردند. سوم آن كه اين غار مُشرف بر مكّه است و از آن جا مكّه و ـ به طور طبيعي ـ كعبه قابل ديدن است و براي عابد، ديدن محور عبادت ـ يعني كعبه معظّم ـ بسيار حائز اهميّت است. به گونهاي كه اكنون نيز در روايات، احكام مخصوصي براي نگاه كردن به كعبه وارد شده است; نگاه به آن را مانند طواف آن عبادت قرار داده شده و حتّي زياد نگاه كردن به آن نيز مستحب است(كتاب الحج، آيت اللّه خوئي، ج 5، ص 509، نشر لطفي. ) و ثوابهاي بسياري براي آن وارد شده است; مانند آن كه با هر نگاه براي انسان، حسنهاي نوشته ميشود و گناهي پاك ميگردد و درجهاي بلند ميشود.( المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقي، ج 1، ص 69، باب ثواب النظر الي الكعبة، نشر دارالكتب الاسلامية. )

چهارم آنكه، محيط غار به گونهاي بود كه قسمتي از آن آفتابگير و قسمتي در تاريكي مطلق فرو ميرفت، و اين هم از جهت تعيين وقت ـ و هم سلامت بدن، داراي اهميّت بود. پنجم آن كه اين كوه از سنگهايي سخت و خارا تشكيل شده، آثار حيات، در آن ديده نميشد و اين خود سبب ميشد كه حواسّ انسان كمتر متوجه اطراف و حيوانات يا انسانهايي كه به خاطر آب و غذا به آن جا ميآمدند بشود.( ر.ك: دائرة المعارف تشيّع، جمع نويسندگان، ج 6، ص 203، نشر شهيد سعيد محبّي. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.